kinder

ضرورت ویتامین A برای تقویت سیستم ایمنی کودکان

ویتامین A احتمالا برای همه ما با سبزیجاتی مانند هویج و نقش آن در تقویت بینایی تداعی می‌شود. اما این تنها یکی از منابع غنی و یکی از نقش‌های مهم این ویتامین به شمار می‌رود. ویتامین A یکی از ویتامین‌های محلول در چربی است که مصرف مقادیر کافی آن برای حفاظت از سیستم ایمنی کودکان بسیار ضروری است.

همچنین ویتامین A برای حفظ سلامت چشم، تقویت سیستم ایمنی، حفظ سلامت پوست، کند کردن فرآیند پیری و در تسریع روند زخم‌ها مفید است.

در کمبود ویتامین A بافت طبیعی غشاهای مخاطی از بین رفته و مجاری تنفسی، پوست، لوله گوارش، مجاری ادراری و مخاط چشم آسیب می‌بیند. به عبارتی غشاهای مخاطی یکپارچگی خود را از دست‌داده و فرد مستعد عفونت‌های ویروسی، باکتریایی یا انگلی می‌شود. در نهایت کمبود ویتامین A با اختلال عملکرد سیستم ایمنی باعث افزایش خطر عفونت خصوصا در سیستم تنفسی می‌شود.

این ویتامین در محصولات حیوانی مانند لبنیات، ماهی و گوشت به فراوانی وجود دارد. انواع سبزیجات برگ سبز و میوه‌های سبز تیره یا زرد-نارنجی هم منابع خوبی از پیش‌سازهای ویتامین A هستند. سیب زمینی شیرین، اسفناج، هویج، کدو حلوایی، گرمک، انبه و بروکلی منابع غنی از پیش‌سازهای ویتامین آ هستند و هرچه رنگ این محصولات تیره‌تر باشد به این معناست که ویتامین آ بیشتری دارند. پیش‌سازهای ویتامین A “کاروتنوئید” نام دارند که در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شوند.

کارتنوئیدها از آن جهت که نقش‌های آنتی‌اکسیدانی دارند بسیار مهم‌اند. حرارت دیدن و پختن این مواد غذایی باعث آزادسازی کاروتنوئیدها شده و به این ترتیب بیشتر در دسترس بدن قرار می‌گیرند. ویتامین A در بسیاری از مولتی ویتامین‌ها و همچنین به صورت تک‌دوز وجود دارد تا نیاز افراد را به این ویتامین تامین کند.

منابع:
National institutes of health
Krause’s Food & the Nutrition Care Process. 2014

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عضویت در خبر نامه

برای عضویت کافیست ایمیل خود را در کادر زیر وارد کنید

تمامی حقوق این سایت برای شرکت کیندر محفوظ می باشد

طراحی و میزبانی توسط پارس پژوهان